bismilah

Jumaat, 23 Disember 2011

JaSa Mu D Kenang..



Assalamualaikum... n salam hari jumaat...

ALHAMDULLILAH..syukur kehadrat ilahi kerna limpah kasih n syg nya..terhadap
insan nee masih ag memberi ruang dan peluang utk Aisah membuat coretan pd blog
nee...smoga kasih syg dan rahmat ALLAH sentiasa mengiringi kita semua... Amin...

semalam pd hari khmis bersamaan 22 disember...merupakan hari terakhir buat PENASIHAT AKEDEMIK MISS IZZATI menjadi PA Aisah coz dy nak smbung stdy d peringkat MASTER..wahh!
Rasa sebak jg di ats pemergian beliau ..coz hampir 2 tahun setengah dy menjadi PA Aisah beliau lah yg bnyk memberi dorongan n sokongan kpda Aisah n kwn2 yg lain.. dan beliau sudi meluangkn msa utk mendengar sgala keluhan ank2 didiknya..sungguh JASANYA akn memjadi satu memori yg bermakna buat Aisah n kwn2 yg lain...

sikap beliau yg bgitu MESRA membuatkn student senang utk mendekati diri beliau.. Akhir kata dri Aisah...UCAPAN TERIMA KASIH SNGT2 utk MIS IZZATI SOmoGA MIZZ berjaya dlm khidupan n mencapai apa yg diiginkan..INSYAALLAH Amin...miss u ...always...

Ahad, 18 Disember 2011

KaMu SEntiasa Di ingatan KU..


Assalamualaikum....

hari nee AISAH HAPPY sngt..coz AKHIRNYA Aisah dpt jgk b'hubung dgn kwn2 Aisah
smasa from 4 n 5...wahh terkejut Aisah...pagi tdi buka fb jak..ada kwn tag gmbr..
msa skolah dlu..hihihi...time umo kitaorang 17 thun...
wah..hampir 3 tahun kami x b'hubung akhir nya jumpa jgk kat fb...
ALHAMDULLILAH semua kwn2 masi ingt ag kat Aisah..huhuhu..ingtkn lupa dah ...

INYSAALLAH tahun depan bln 4 nee Aisah nk wat reunion..
utk kwn2 skolah dlu...rinduu sngt nak sembang ngn dowank....
bila ingt time skolah kat SEGAMA dlu..wahh!!! best..nya...mkn sma2 , rehat sma... n stdy pon sma2 kn.....hihihi main jgk sma2.. Aisah arp smoga persahabatan kita kekal utk selamanya..WALAUPON KITA JAUH DI MATA..TAPI KITA SEMUA TETAP DEKAT DI HATI.. =)

Ahad, 11 Disember 2011

Allah lebih MENYAYANGI Q

Assalamualaikum... (please listen the song)

>

Kali nee rasa mcm nk menaip sesuatu pkara yg sentiasa

Bermain dipikiran...Aisah..rasanya..semua remaja yg seusia dgn Aisah pasti m’punyai

Pgalaman yg sama seperti Aisah..


Sebulan lepas...HATI

Aisah telah diuji dgn perasaan CINTA kpd kaum Adam nee adlh kli ke 2 ujian yg Aisah

trima m'genai pkara nee..

dy kwn Aisah sejak skolah ag...knp tiba2 shj dy terdetik utk luakn

perasaannya dgn Aisah...sungguh kmi jarang sngt b'hbg wlaupon melalui phone...

dy ckp dy nk jumpa parents Aisah bila Aisah hbis stdy bln 4 nee.... sejak dy

ckp mcm tu..Hati Aisah Rasanya tlah t'ikat pd suatu pkara..

yg ...smpai m'buat kn Aisah sperti xb'nfas..


sekarang Aisah keliru dgn perassan Aisah sendiri... sbnarnya

Aisah Langsung tidak punyai perasaan tu..melainkn sbg s'org kwn...

DAN Aisah pon tidak dpt m'nolaknya... bila dy kta mcm tu..

skng Aisah serahkn jak pd takdir jika dy benar2 jodoh Aisah,,,

suatu ari nnt kmi akn d'pertemukn jua....

tp jika dy bkn jodoh Aisah,,,jauhkn lah diri Aisah dari nya....


ALHAMDULLILAH..smpai saat nee Aisah dpt m'gelak

dari ...pkara tu ag..kerna Sejak ari tu ag Aisah dah serahkn semuanya

pda ALLAH... sesungguhnya...Hny DIALAH tmpat AISAH

b'gntung apbl Aisah m'galami Masalah,..HATI..dan Aisah sentiasa

INGAT sungguh ALLAH lebih menyayangi diri Aisah b'bnding

kasih syg dy utk Aisah..


Aisah berdoa agr..ALLAH sentiasa m'jaga hati2 kita semua

drp pkara2 yg..merosakn iman kita... krna..jgn Kerna Cinta

kita jauh dri ALLAH...ingt lah kta2 d bawa sbgai peringatan utk kita dri wall seorg shbt:

Ramai menangis bila perempuan/lelaki yang dicintainya memutuskan hubungan dengannya.
Tidak ramai yang menangis, bila hubungannya dengan Allah SWT yang mencintainya, terputus.

Manusia bila salah meletak cinta,
maka salah jugalah kewarasan akalnya. ~ Hilal Asyraf

TarGet ^^



Assalamualaikum.....

ALHAMDULLILAH...siang tdi Aisah bru jak dftar utk sem6.. paz dftr tu..
Aisah jumpa PA Aisah..coz nk bincng sbjek sem nee..skali nk tngok result...
syukur sngt2 kpd ALLAH..sem lalu Aisah dpt 3.47 nee lah pointer
Aisah paling High hihihi...akhir nya target Aisah tercapai jgk..
Misz Izzati PA Aisah gembira jgk..ucapan tahniah dri dia buat Aisah
b'tmbh semangat ag nk stdy utk sem last nee....

INSYAALLAH... pd semester nee Aisah hajat sngt nk dpt A bg semua
sbjek..Aisah rasa ....Aisah boleh perolehi jika Aisah ada prncngn dlm 'pmbelajaran
Aisah mesti bermula dri..awal..bkn ag di saat2 akhir...INSYAALLAH..
disamping itu jgk Aisah akn ambil berat ag m'genai ilmu tarbiyyah ..
insyaALLAH Aisah mau bila Aisah kluar KTD nee Aisah ada ilmu yg
bermanfaat utk diri Aisah n dimanfaatkn oleh org lain...

k...la smoga apa yg Aisah hajatkn nee akn menjdi kenyataan..
insyaALLAH...Amin.....

Selasa, 29 November 2011

HasRat...yg ingin Di capai

Semalm slepas maghrib sy , makcik (key koo) n pakcik (sharizal) ajak

KLUAR MAKAN kt chicken rice area sepang..

Lepas makan tu kitaorang singgah kat kedai buku emm nama kedai law x silap

Sy lah ek.. POPULAR...wah nice nma..sesuai ngn kedaan ..

Law msuk kedai buku nee..mmg favoraite sy lah.. bnyak2 tempat utk shopping sy lebih

Gemar memilih shopping kat kedai yg menjual buku2...whatever lah jenis buku.

Tp...bila msuk kedai buku jak TUMPUAN sy lebih kepd buku2 yg berunsur ISLAMIK

Sudah menjadi kebiasaan sy...fokus kpd buku...tersebut...hingga kan buku2 yg lain sy x hiraukn..

maybe itu petandanya sy OBSES dgn buku yg berunsur islamik...

time dlm kedai tu...banyakk sngt buku yang mencuri TUMPUAN sy...

wahhh....!!! semua title nya agak menarik.. yg penting isi kandungan buku islamik nee

bnyk pgajaran yg boleh kita perolehi...ILMU yg bermanfaat utk semua UMAT..

emm..kat kedai tu .sy ingin sngt memiliki

buku yg bertajuk (MENGEJAR CINTA ILAHI) buku tu sngat tebal hrga dy pon

sesuai dg nisi kandungan...yg ada pada buku tu...tp sy xdpt utk memilikinya..

duit time tu x mencukupi... namun sy x keluar dari kedai tu dengan

tngan kosong saja..... sy ada membeli dua buah buku juga.. mgkin hasrat sy utk memiliki

buku MENGEJAR CINTA ILAHI...ALLAH TIDAK IZIN

pda waktu sekarang..mgkin di lain HARI... sy pasti akan perolehi...

INSYAALLAH...

Nak share....

sepanjang saya membelek2 buku2 dalam kedai tu...MATA sy terpandang dgn rak buku yg ada pd dinding...kedai tu...RAK yg dipenuhi dgn buku2 berunsur islam..

hampir 5 minit saya rasakan pandangan sy xlari dri melihat RAK buku tersebut..

HATI... sy tiba2...

rasa berdegup2 dan seperti ada tiupan...hingga membuatkan sy rsa ingin sja nk MENAGIS..

pekara nee berlaku mgkin disebabkan dengan HASRAT OR IMPIAN TERBARU..

untuk memiliki semua buku islamik ini....TAPI itu semua mustahillah mana

lah duit sy mencukupi untk membeli buku2 tersebut....

.....xpa saat nee MUSTAHIL bagi sy penuhi hasrat tersebut..

Kn sy...masih ag..STDY...ia perlukan duit jg.. tapi...

Yg MUSTAHIL itu akn jdi KENYATAAN..

Dlm masa yg akan datang...INSYAALLAH...

Saya akan membuka sebuah perpustakaan tapi bukan kedai buku...!

Dan dalam perpustakaan tersebut hny mempamerkan buku2 yg berunsur

ISLAM...

Agar perpustakaan tersebut menjadi rujukan...semua saudara seislam..

dan berguna untk mereka...yg tidak mampu utk memiliki buku sendiri...

INSYAALLAH....moga ia menjadi satu REALITI...

AMIN.....YA RABB..

Ahad, 20 November 2011

from Facebook


Saya suka tengok jari runcing awak. Cantik betul. Sampai takut saya nak pegang.Bukan takut patah. Tapi takut nanti jari kita tak boleh tolong antara satu sama lain. Di satu hari yang dahsyat depan yang Maha Esa.

Saya suka tengok rambut awak. Lurus macam teknik rebonding. Sebab tu saya belikan tudung. Bukan sebab jeles orang lain tengok jugak. Tapi takut nanti kena bakar api neraka.

Saya suka tengok body awak. Mantap giler. Sebab tu saya belikan awak jubah dan telekung. Supaya masa awak berjumpa dengan Kekasih awak Yang Utama nanti, awak lagi cantik dan berseri menghadap-Nya. Saya pun tumpang dapat pahala.

Saya risau tengok awak tak tidur, tak makan sebab rindu kat saya. Saya pun macam tu jugak. Awak tanya apa ubatnya? Saya pun bagi awak Al-Quran sebagai penenang jiwa. Semoga lebih cintakan-Nya dari saya.

Saya sedih tengok awak. Selalu pesan macam-macam kat saya. "Makan, minum, drive elok-elok tau. Nanti awak sakit saya susah ati bla bla bla bla". Tapi bila keluar dating sama-sama, terlalu asyik hingga tertinggal Zohor. Awak langsung tak kata apa satu pun. Berdosanya saya.

Kesimpulannya, saya memang sayangkan awak. Nak setia pada awak. Tapi, saya dah tak sanggup nak tanggung dosa kalau kita terus ber'couple'. Saya nak kahwin dengan awak cepat-cepat. Nak hidup bahagia bersama di dunia dan akhirat terutamanya. Semoga kita saling mengingati dan menginsafi diri kita. Dosa saya sendiri pun bertimbun. Nak tanggung dosa awak lagi lepas ni. Ya Allah, ampunkanlah dosa kami. Jauhilah kami daripada perkara-perkara mungkar dan keji. Engkau pertemukanlah jodoh kami agar hubungan ini halal dan mendapat keredhaan dari-Mu Ya Allah..

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji (fahisyah) dan suatu jalan yang buruk.” (Al-Isra’: 32).


p/s: Silalah LIKE dan SHARE jika ada manfaatnya, juga untuk kita saling ingat mengingati antara rakan2 kita. InsyaAllah dapat pahala :)

Share from facebook..

Assalamualaikum… Wahai sahabat² seagama denganku… Tolonglah ambil masa 3 minit untuk membaca note ini…. 3 Minit je, tak lama pun..

Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi.. Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih… Bayangkan benda ini berlaku pada anda…..

Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah… tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun… lalu salah seorang lelaki tu bertempik ” “Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu” Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri…. daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Iman tu… Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: “Ok Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat”…. Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah….
... ...
Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda Fikirkanlah…

“Lawak kan, dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 20 yg betul-betul BERIMAN… “

“Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya… kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah.. baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi…”

“Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya…”

“Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran”

“Lawak kan, berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia”

“Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai.. tak cukup masa..

Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau note yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama Lawak kan??? Kenapa? gelak tu kan realiti..

tapi yg paling lawak sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain… berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membaca? berapa banyak???? Wallahualam… Sebarkanlah…. X perlu minta izin..moga bermnfaat..

Rabu, 16 November 2011

from millatfacebook

Shining Star
Shining Star menulis di September 29, 2011.

ALLAH is with you Always...............

When you r blessed,
HE is Ar-Rahman

When you r hungry,
HE is Ar-Razzaq

When you r honoured
HE is Al-Mu'izz

When you r weak,
HE is Al-Muqeet

When you pray,
HE is Al-Mujeeb

When you need friend,
HE is Al-Wali

When you r detracked,
HE is Al-Hadi

When you r gifted,
HE is Al-Kareem

When you r forgiven,
He is Al-Ghafoor

When you r in the darkness of Hopelessness,
HE is Al-Noor

If you r sinner,
HE is At-Tawwab

Feel the presence of ALLAH always

Jumaat, 4 November 2011

from millatfacebook

evi silvia
Dikirim Nopember 4, 2011 oleh evi silvia

Aku tahu, aku hanya seorang wanita
yang tugasnya menunggu sang pangeran
dalam penantian

kata mereka, kau yang berhak memilih
dan kami, perempuan, hanya bisa
menolak atau menerima lamaran

tapi, bolehkah kali ini aku yang memilih?
memintamu untuk menjadi yang terindah di hatiku?
kau tinggal bilang ya, atau tidak. mudah kan?

ah, mungkin benar, dunia sudah terbalik
atau bisa juga ini hanya rasa khawatirku
takut kalau Allah tidak menyisakan satu mujahidNya untukku

hahaha…dasar aneh!
bukankah Allah sudah berfirman
bahwa Dia menciptakan makhlukNya dengan berpasangpasangan?

tapi, aku juga ingin tahu rasanya
berbunga ketika lamaranku diterima
atau kecewa saat pinanganku ditolak
mungkin dengan begitu, aku bisa berbagi dengan kaumku
bagaimana sih sakitnya ditolak?
agar para akhawat tak gampang mengucap kata “tidak”
dengan alasan yang sengaja dibuatbuat :
masih ingin melanjutkan studilah
belum cukup umurlah
belum siap mentallah
kurang cocoklah!
dan entah apa lagi…

tapi, bagaimana cara meminangmu ya?
apa aku harus mengajukan proposal lebih dulu?
atau langsung datang ke istanamu dan
memohon agar kau sudi menerimaku menjadi permisurimu?
itukah yang kau mau?

“Huh, dasar tidak tahu malu!”
tibatiba terdengar teriakan dari jauh
“Wahai akhwat, DI MANA IZZAHMU?”

IZZAH?
kalian bertanya tentang IZZAH?

apakah izzah ada pada diri seorang akhwat
yang malu mengungkap perasaannya
kemudian memendam cinta dan
mengotori hati dengan terus memikirkannya?

apakah izzah ada pada diri seorang akhwat
yang menyuburkan virus cinta di hatinya
dan membaginya pada semua ikhwan yang dikaguminya
dalam masa penantiannya?

apakah izzah ada pada diri seorang akhwat
yang menanti sang pangeran, namun ketika ia datang
si akhwat menolak dengan alasan tidak jelas?

di sanakah izzah bersemayam?

ataukah izzah ada pada diri seorang Khadijah
yang berterus terang meminta Muhammad untuk
menjadi nakhoda dalam bahtera cintanya?

ataukah izzah ada pada diri para bidadari yang
berebut ingin melayani Zulebid
yang rela meninggalkan istri tercinta
di hari pertama pernikahannya demi meraih syahid?

sungguh, kisah cinta yang agung dan suci
bukan cintacinta picisan yang ingin diraih
tapi jauh lebih tinggi!
cinta di atas segala cinta
yang tak kan habis cintaNya,
Allah!

di sana ada kejujuran, keterbukaan, kepercayaan,
ketulusan, keimanan, dan ketaqwaan
berbeda dari kisah Romeo dan Juliet
atau Layla dan Majnun yang berakhir tragis dengan
mati membawa cinta tak sampai
malang!

mungkin iya, aku tak seberani Bunda Khadijah
aku pun bukan bidadari yang tak dianugerahi rasa malu
karena ia memang diciptakan dan ditugaskan untuk melayanimu

tapi, jika aku boleh memilih
izinkan aku meminangmu sebagai kekasih
bukan untuk saat ini
karena mungkin waktuku tak cukup untuk menanti

tapi, nanti
setelah kumati…

Sabtu, 8 Oktober 2011

from millatfacebook...

evi silvia
evi silvia menulis di September 29, 2011.

Assalam o Alikum

Beginikah cara kerja sesuatu yg engkau sebut dgn cinta..??
engkau bertemu seseorang lalu perlahan-lahan merasa nyaman berada didekatnya.
Ketika dia dekat, engkau akan merasa utuh, dan terbelah saat dia menjauh.

Keindahan cinta adlh saat engkau mersa ia memperhatikanmu tanpa engkau tahu,
Sewaktu rasa menyerah itu meringkusmu, mendengar namanya disebutpun akan menggigilkan akalmu,
Dan engkau mulai tersenyum dan menangis tanpa mau disebut GILA.


Berhati-hatilah..
Kelak..,hidup adalah ketika engkau menjalani hari2 dg optimis dan semangat tinggi, dan melakukan hal2 hebat..
Menikmati kebersamaan dengan teman2 baru,
Tergelak dan tertawa, membuat semua orang berpikir hidupmu telah sempurna.

Sementara, pada jeda waktu yg kau buat bisu..
Sewaktu langit merah oleh benda2 yg berpijar,
ketika sebuah lagu kenangan menyeretmu kemasa lalu
Wajah si dia pun memenuhi setiap sudut pandanganmu.

Maka bersiaplah engkau untuk kecewa..
Dan engkau mulai merengek kepada Tuhan,
meminta sesuatu yg sebenarnya dia belum halal untukmu !

Tahukah kamu, bahwa sebenarnya DIA cemburu padamu, kawan..!
engkau telah menduakan cintaNya yg dgn sukarela memberimu makan dan rejeki.
engkau menyepelekan cintaNya yg telah berpuluh-puluh tahun membuatmu hidup.
engkau menjauh dariNya padahal DIA yg memberimu segala kenikmatan dunia.

Saat engkau mengatakan kepadanya,'sungguh aku tidak bisa hidup tanpamu..',
Padahal BUKAN si dia yg memberimu nafas, tapi DIA Yang Maha Hidup Kekal yg memberimu udara utk bernafas.
Sungguh..sungguh..DIA cemburu padamu, kawan..
Lalu dimana sebenarnya hati dan cinta kita..?? kau kemanakan DIA selama ini..??
Apakah kau gantung di langit sana? diatas rasi bintang yg kau sebut Galaksi Cinta..??


Ah..CINTA. Lagi - lagi Cinta. Makhluk apa kau ini?
Wujudmu tak kasat mata, baumu pun tak terendus panca indera.
Cinta…..dimanakah ia berada?
Apakah tersirat di tebaran kata para pujangga?
Syair sebuah tembang asmara atau pesona kuntum bunga kala musim penghujan tiba?
Bukankah cinta yang demikian akan usai bila tlah tiba waktunya? Wahai jiwa….kini ku sadar…..

Cinta sebenarnya ada pada hati yang pasrah seraya meratakan kening pada hamparan sajadah….
Hati yang tak pernah lelah….merengkuh pada Sang Pemiliknya.
Dan tangan itu segera memencet tombol-tombol untuk membalasnya
Bagi mereka yang mengupayakan cinta
Hanya ada iklim hangat dan iklim sejuk Meski ada goda aurora dan pelangi khatulistiwa.

Bagi mereka yang mengupayakan cinta..
Setiap musim membagi cinderamata Kristal salju, kuntum bunga, pasir pantai, serasa hangat bagai payung dan layang-layang.


Bagi mereka yang mengupayakan cinta di tiap cuaca cerah berbagi
harapan, awan bersulam rahmat, hujan menyanyi rizki, badai mengeratkan
peluk, dan tiba-tiba..syurga mengetuk pintu rumah.

Maka jika engku benar2 telah mengenal CINTA..
Jemputlah ia dengan cara yg benar dan HALAL !

^.^ Tulisan inipun kuakhiri dengan SENYUM ^.^

Jumaat, 9 September 2011

uNtUk MU WaNitA

Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.

Keayuan wanita solehah itu, tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah, tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu,
Bukan dan tidak sama sekali.

Kepetahan wanita solehah,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.

Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek ,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.

Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerna satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman ,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat Ilahi,
Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai ,
Kerna ada lagi manusia yang lebih berpengetahuan darimu ,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerna ada lagi insan yang lebih malang darimu.

Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya ,
Bersyukurlah diatas apa yang ada,
Serta berusaha demi keluarga, bangsa dan agama.

Isnin, 5 September 2011

LEMBARAN HIDUP WANITA SOLEHAH

Assalamualaikum...

(ruang tamu) dlm keadaan yg tngah ..wat xsigment.. tiba2..
terlintas di hati ini.. untk menjadi .
"SEORANG WANITA SOLEHAH"

SOLEHAH???
perkataan yg baik...
&
nama yg indah..

namun...bg seorg perempuan.. sngt sukar utk menjadi solehah.. jika.. ia
tidak beristiqamah dlm melakukan pkra yg menjadi kan dirinya seorg yg solehah..
dgn plbagi godaan dunia yg perlu dilalui.. cabang2 onak dan duri yg perlu di jalani.

mungkin mudah untk menjadi seorang yg solehah jika..kita..
menpunyai keyakinan dan kekuatan akidah...serta ibadah yg khusyuk...
iaitu dgn mengamalkan amar makruf dan nahi mungkar....
serta meminta pada yg ESA .. agr sentiasa di beri ruang dan peluang utk melakukan perubahan.
bg mencapai gelaran "SOLEHAH"

NAMUN DIRI INI TELAH DIGARI DAN HATI INI JUGA TELAH DIPENJARAI TIADA
KEKUATAN UTK MELAWANNYA...DAN..UNTUK TERLEPAS DARINYA..
WALAUPUN ...KDNG2 DIRI INI DPT MENEWASKANNYA..
NAMUN SERINGKALI JUGA TUMBANG OLEHNYA
ITU IALAH NAFSU !!
diri ini adlh hamba kepada ALLAH...bukan menjadi hamba kpd nafsu sendiri.

bgitulah dugaan yg perlu di harungi...bg seorang wanita... utk mengapai
"seorang wanita solehah"
bukannya mudah....utk di capai....!
kerana dugaan n cabaran..sentiasa.. ada...
dlm sekelip mata...





video

from millatfacebook

Nobody is perfect
Nobody is perfect menulis di September 3, 2011.
Senantiasa bersama Allah Ta'ala akan menjamin kebahagiaan anda. Apabila koneksi anda dengan Allah Azza wa Jalla terputus, pastilah itu menjamin kesengsaraan anda. Allah Ta'ala berfirman,


"...dan hati-hati mereka menjadi tenteram dengan berdzikir kepada Allah. Ingatlah, hanya dengan berdzikir (mengingat) Allah-lah hati akan menjadi tenteram. " (QS. ar-Ra'd : 28).


Orang yang senantiasa terkoneksi dengan Allah bukan berarti seseorang yang sempurna tanpa kesalahan dan dosa. Hanya saja, jika melakukan dosa ia cepat-cepat bertaubat dan kembali dalam kenikmatan bersama Allah. Berbuat baik hanya karena-Nya, bertaubat dari dosa hanya karena-Nya.


Asy Syibliy berkata :

.لو د فنتم حلاوة الوصلة , لعرفتم مرارة القطيعة


Kalau engkau telah mengubur manisnya dekat dengan Allah, maka baru engkau merasakan pahitnya jauh dari pada-Nya.


Dan sepantasnya manusia berusaha memberikan yang terbaik kepada Tuhan-nya, Tuhan yang selalu ada untuk mereka dikala bahagia ataupun menderita. Jika anda belum bisa melibatkan Allah dalam setiap waktu, luangkanlah sejenak saja waktu anda.


Wallahu subhanahu wa ta'ala a'lam


Referensi :


-Ibn Nasyib asy-Syuhud, Ali. Cintai Aku Meski Ku Tak Sempurna. Terjemahan oleh Irwan Raihan. 2009. Penerbit Indiva. Cet.I.

-Al-Banteniy, Nawawi. Nasehat Penghuni Dunia. Terjemahan oleh Drs. H. Aliy As'ad. 1983. Penerbit Menara Kudus.

Baca juga artikel saya yang lain-> Klik tulisan dibawah ini^_^


Taman Cinta Para Pecinta

~jazakumullah ahsanal jaza'~

Khamis, 1 September 2011

Bila Waktu Telah Berakhir-Opick

Bagaimana kau merasa bangga,

Akan dunia yang sementara,
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi,
Meninggalkan dirimu.

Bagaimanakah bila saatnya,
Waktu terhenti tak kau sedari,
Masikah ada jalan bagimu untuk kembali,
Mengulangkan masa lalu.

Dunia dipenuhi dengan hiasan,
Semua dan segala yang ada akan,
Kembali padaNya.

Bila waktu telah memanggil,
Teman sejati hanyalah amal,
Bila waktu telah terhenti,
Teman sejati tingallah sepi.