bismilah

Selasa, 8 Februari 2011

From millatFB........

Muhammad
Dikirim Februari 8, 2011 oleh Muhammad dalam Islam

عن عائشة رضي الله عنها أن النبي كان يدعو في الصلاة: اللهم إني أعوذ من عذاب القبر و أعوذ بك من فتنة المسيح الدجال وأعوذ من فتنة المحيا والممات اللهم إني أعوذ من المأثم والمغرم...........إلخ

Daripada Siti Aisyah Radiallahu anha, bahawasanya nabi Muhammad Sallahu alaihi wasallam berdoa dlm solat (slps tahiyyat sblm beri salam ): Ya Allah, aku brlindung dgn Engkau drpd azab kubur, dan aku berlindung dgn Engkau drpd fitnah dajjal, dan aku brlindung dgn Engkau drpd fitnah kehidupan dan fitnah kematian, Ya Allah aku brlindung dgn Engkau drpd dosa dan hutang (yg aku tdk mampu mmbayarnya).....Al-Hadis

Riwayat Muslim

Sy tdk menulis hdis ini shingga ke akhirnya krna doanya hnya stkt itu iaitu doa yg kita patut amalkan slps tahiyyat akhir sblm mmberi salam....doanya:

اللهم إنّي أعوذ بِكَ مِن عذابِ القَبْرِ وأعوذُ بك من فِتْنَةِ المَسِيحِ الدَّجَّال وأعوذ بك من فتن

المَحْيَا والمَمَاتِ اللهم إنّي أعوذ بك مِنَ المَأْثَمِ والمَغْرَمِ

Fitnah kehidupan di sini ialah apa yg menimpa manusia sepanjang hidup trdiri drpd fitnah2 dunia, nafsu syahwat dan sebagainya. Fitnah kematian pula padanya khilaf ulama' iaitu:

1. Azab kubur

2. Fitnah semasa ajal hampir tiba iaitu ketika sakaratul maut

Kenapa nabi amalkan doa ini sdgkan dia memang terlepas drpd zaman fitnah dajjal, drpd azab kubur?? Jawapannya kerana untuk mengajar umatnya doa ini...Jadi, sama-samalah kita amalkan doa ini selepas membaca tahiyyat akhir sblm memberi salam sbg memohon dengan Allah drpd benda2 tersebut

Tiada ulasan: