bismilah

Ahad, 29 Januari 2012

memaafkan itu sifat yang mulia

Assalamualaikum...

Alhamdullilah Hari nee..Aisah mulakan hari dgn 1 kemenangan TERIMA KASIH ALLAH..
coz pas SOLAT subuh Aisah xtewas dgn godaan nafsu Aisah untuk tidur kembali..hihi kali nee Aisah menang..coz besanya bila hbis jak solat Aisah akn smbung tido... kembali....

pagi nee.. Aisah nak ambil peluang untuk menconteng ag..dlm blog nee.. Apa yang kita tahu sebagai manusia biasa yang punya banyak kelemahan dan kekurangan,Aisah merasakan bahawa perkara yang paling Aisah tidak sukai untuk melakukannya adalah menyakiti hati mereka yang berada di sisi. Namun tanpa disedari banyak hati yang telah terluka.. kekdang pkara tu b'laku..dalam diri Aisah...

Adakalanya,Aisah merasakan bahawa saya telah melakukan yang terbaik untuk menyenangkan mereka yang berada di sisi, namun mengapa mereka masih tidak berpuas hati??? kelihatan 'ego' Aisah mula meninggi..astaghfirullah..
Aisah pernah cuba untuk menjadi 'tegar', cuba untuk membiarkan hati ini sedikit 'keras' dengan tidak mengendahkan mereka yang 'terasa' dengan AIsah, namun hati ini masih belum mampu, setiap kali diri ini cuba untuk 'berkeras' dan bertindak 'tegar', diri ini sendiri terasa sakit dan perit... KERNA Aisah insan yang sangat lemah untuk memikul beban tu..Aisah juga tiada kemampuan untuk menegur kesalahan mereka kenapa Aisah merasa seperti ini...???

APAKAH SEBABNYA?? ADAKAH UKHUWAH YANG BERTAUT ANT KITA BUKAN KERNA NAFSU SEMATA-MATA TAPI KERNA ALLAH YANG MENAUTKAN HATI-HATI KITA UNTUK MENJALINKAN UKHUWAH

Aisah ada membaca blog seseorang Aisah tertarik dengan kata2 yang ditulisnya..
"Seseorang itu sepatutnya bersedia, redha, sabar di saat hati yang dihiris dengan kesedihan."

betul jgk kn apa yang ditulisnya..memag patut kita bersedia untuk m'hapi keadaan seperti ini...kerna dalam persahabatan pasti akan wujudnya pertelingkahan kerna itu telah menjadi sesuatu yang lumrah..Namun pertelingkahan itu bkn datangnya dari NAFSU semata2..biar ia wujud bersandarkan sifat seseorang.. untuk kita sentiasa mengakui bahawa setiap orang sedar akan ketidaksempurnaan dirinya..Dengan itu juga kita belajar bahawa "manusia belajar melalui kesilapan", walaupun yang membuat kesilapan itu adalah orang yang LAIN..

Tapi adakalanya kita rasa sakit hati atas perbuatan seseorang itu kn?? sememangnya rasa sakit hati itu x dirasai oleh orang yang menyakiti..tp mungkin juga..perasaan sakit hati kita tu di sebabkn dia terasa disakiti..
Namun sedar kah kita bahawa dia mungkin pernah mengajar kita erti kehidupan lebih banyak dari apa yang dia sakitkan hati kita.

Mengapakah kita terlalu keras hati sehingga meletakkan harga yang terlalu mahal harga untuk kemaafan kita? sehinggakan kit Tak mahu bertegur sapa, tak mahu mendekati, tak mahu memandang adakah kesalahan 'dia' begitu besar sehingga 'dia' tak layak untuk dimaafkan oleh kita? adakah kesalahan yang 'dia' lakukan itu telah menghapuskan segala kenangan yang pernah sama2 kita lalui dalam tempoh yang panjang suatu ketika dulu, adakah kesalahan 'dia' dalam sehari dua telah membunuh ukhuwah yang terjalin hampir dua tahun..astaghfirullah..dosa apa yang telah 'dia' lakukan???

ASTAGHFIRULLALAZIM...
sedarkah kita jika berikan kemaafan kita dalam suatu pertelingkahan akn mendapat PAHALA dari sifat pemaaf itu, mungkin orang yang memohon maaf diatas bukan kerna kesilapannya itu lebih mulia kn?? cuba kita hayati kisah Rasulullah saw, ketika baginda meyebarkan islam pelbagai dugaan yang ditempuhi..Tahukah kita bahawa segala dugaan yang Rasulullah hadapi itu telah menjadikan Rasulullah saw orang yang berjaya kerana dirinya yang sangat pemaaf? Baginda dibenci, Baginda dicaci, didengki, namun kerana memahami semua itu adalah hakikat manusiawi, Baginda memaafkan..


Aisah rasa malu sangat dengan Rasulullah saw.. Aisah rasa layak ka Aisah menjadi umatnya??? Layak kah Aisah mendapat syafaatnya di akhirat kelak???? kerna kesilapan seorang sahabat Aisah menjadi menjadi ego..Aisah x'tegur dengan nya dlm tempoh yang agak panjang..ASTAGHFIRULLAHALAZIM...insyaALLAH..mulai saat nee Aisah akan cuba sedaya upaya untuk menjadi seorang yang pemaaf,mgkin ini adlh teguran dari ALLAH SWT utk Aisah..smoga ALLAH mengampunkn dosa2 Aisah selama nee....Amin...

Tiada ulasan: